- I like it when people ask my permission untuk lalu masa i tengah mop when in fact diorang sebenarnya tak perlu pun takpun yang macam rasa bersalah nak lalu bila tengok i mop (yang ni pun sebenarnya tak perlu bersalah sebab it's part of my job but i just...like it hehe)
- I like it when people guna tandas and FLUSH lepas guna. I repeat FLUSH LEPAS GUNA TANDAS. I tak kisah kena cuci or what, but these things such as menjaga kebersihan, it's the most basic thing a person should know and apply in their everyday's life.
- I like it when lelaki tak salah guna tandas perempuan untuk merokok. And i laaaagi suka kalau ada lelaki yang sanggup tunggu turn nak masuk tandas lelaki walaupun masa tu tandas perempuan kosong (but okaylah husnudzon mungkin laki tu tak tahan lalu TERPAKSA masuk ke tandas perempuan?)
Tidaklah bermaksud aku merungut bila tandas tak bersih, i know it's part of my job to clean them and i did buuut come on, be more civilised. One thing yang i perhati, orang Korea lepas makan angkat tray diorang and help the worker to actually buang sampah dalam trash instead of just leaving their sisa makanan untuk dibersihkan oleh pekerja. Tu perkara paling basic, so pleaseeee people
And a few month after that, i kena jadi cashier sebab ada sorang kawan dah berhenti soo yes. It was fun. The same kinda fun i had when ive to jaga kedai. And this is the part where i dapat asah skil komunikasi hehhe. Kenapa?
Sebaaab yes cashier kena greet customer. Kadang ramah sikit, tanya soalan macam :
- "Baru balik kerja kak/bang/cik?"
- Hantar barang ke mana bang/acik malam/pagi/petang ni? (sebab most of the customer abang lori macam lori MGS, Hoor Fatt, CJL, Jangkauan Galaksi, Nespalm, MZ, SIMIRA,etc etc )
- Bulan ni ada promosi bang/kak/ macam contoh nescafe botol ni satu RM 2.90 kalau akak ambik dua dapat RM 5.00
- Ada kad PMiles? (kalau customer takda, kena offer card)
And, from my observation, hahhahaha tak ramai yang cakap terima kasih lepas purchase barang ke minyak. Or maybe diorang tak sempat kut takpe husnudzon. But, i saaaangat suka bila ada customer yang sporting, yang terima kasih/sama sama lepas beli barang. THE BEST PART IS I DAPAT PELUANG TO TALK TO FOREIGNERSSS. Contoh macam orang korea dan omputih muehehe di sini aku apply ilmu bahasa korea yang dipelajari setelah banyak tonton drama diorang. THE TAK BEST PART IS KALAU SHORT KENA GANTI MUAHAHAHAH
And my last day kat situ, baru i belajar turun minyak. Turun minyak macam contoh kalau lori minyak datang tu kita kena check lah minyak sampai tu. I belajar dari sana beza petrol dengan diesel. Petrol warna cerah sikit dari diesel yang keruh (tapi takdelah keruh mana). Minyak petrol takda buih, diesel ada buih. Bila rasa kat tangan, minyak diesel kasaq sikit dari petrol.
And last day jugak, hahahaha baru i tau macam mana nak isi minyak. Lol, been working there for about 4 months only to know how nak tuang minyak on my last day. I SIAP TANYA CUSTOMER HOKAY MACAM MANA NAK ISI MINYAK. BILA NAK STOP MINYAK. nasib baik pakcik tu sporting kekkekkeke.
All in all, of course ada hari bos naik angin. And you'll feel somewhat macam nak quit, and sad and sedikit marah. but bear with it. Come to think of it, kita kena bijak uruskan masalah, stress, kerja. Semua kena bijak. Let's not let kemarahan kita tu merebak pada orang lain. Let's be thorough and not just assume and pinpoint (this one is in general hokay). Let's be honest, let's be polite AND MOST IMPORTANT JANGAN CURI TULANG. Never, Ingatlah, kita kerja dibayar per hour and per month so every minute and second counts. Yes, you can have a rest tapi takkanlah rest sampai berejam, betul tak? Boleh tahan ke hidup dengan hasil duit mengulor (zasss tajam)? selesa? Berkaat ke? Allah redha tak?
With that, I thank you.
p/s: Kerja, kerja juga. Hubungan dengan Allah, mak ayah, manusia, semua kena jaga. Ikhlas jangan dilupa muehhehe
fi hifzillah,
Salam 'alaykum